اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ لَا
إلَهَ إلَّا اللَّهُ وَاللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ وَلِلَّهِ
الْحَمْدُ
اللَّهُ أَكْبَرُ كَبِيرًا وَالْحَمْدُ لِلَّهِ
كَثِيرًا وَسُبْحَانَ اللَّهِ بُكْرَةً وَأَصِيلًا لَا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وَلَا
نَعْبُدُ إلَّا إيَّاهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ
لَا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ صَدَقَ وَعْدَهُ وَنَصَرَ عَبْدَهُ وَأَعَزَّ
جُنْدَهُ وَهَزَمَ الْأَحْزَابَ وَحْدَهُ لَا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وَاَللَّهُ
أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ وَلِلَّهِ الْحَمْدُ
(Sighah takbir kebiasaan
diamalkan masyarakat Melayu)
Sighah Takbir
Kita disunatkan untuk bertakbir pada Hari Raya
Aidiladha dan Aidilfitri mengikut sighah atau lafaz yang warid daripada
Rasulullah SAW, para sahabat ridhwanullah alaihim, dan yang
diterima dan diamalkan oleh para ulama zaman berzaman. Antara lafaz yang
masyhur adalah:
· Daripada Saiyiduna Ibn Abbas R.Anhuma bahawa
dia bertakbir bermula Subuh Hari Arafah sehingga akhir Hari Nafar, dan tidak
pada waktu Maghrib, tiga kali dengan lafaz berikut:
اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ اللهُ
أَكْبَرُ وَلِلَّهِ الْحَمْدُ اللهُ أَكْبَرُ وَأَجَلُّ اللهُ أَكْبَرُ عَلَى مَا
هَدَانَا
Rujuk Sunan
al-Kubra oleh al-Baihaqi (no.6280)
· Imam
al-Nawawi menyebut dalam al-Majmu’ Syarh al-Muhadzdzab (2/81)
bahawa Syeikh Ibn Sibagh, pengarang kitab al-Syamil bahawa
tiada masalah untuk bertakbir dengan cara kebiasaan manusia, sebanyak tiga
kali, seperti lafaz berikut[1]:
اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ
أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ لَا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وَاَللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ
أَكْبَرُ وَلِلَّهِ الْحَمْدُ
Maksudnya: “Allah
Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Tidak ada sembahan yang benar
melainkan Allah, dan Allah Maha Besar, Allah Maha Besar dan untuk Allah segala
pujian.”
·
Disunatkan untuk ditambah selepas itu lafaz
berikut:[2]
اللَّهُ أَكْبَرُ كَبِيرًا وَالْحَمْدُ لِلَّهِ
كَثِيرًا وَسُبْحَانَ اللَّهِ بُكْرَةً وَأَصِيلًا لَا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وَلَا
نَعْبُدُ إلَّا إيَّاهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ
لَا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ صَدَقَ وَعْدَهُ وَنَصَرَ عَبْدَهُ
[ وَأَعَزَّ جُنْدَهُ ] [3] وَهَزَمَ
الْأَحْزَابَ وَحْدَهُ لَا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وَاَللَّهُ أَكْبَرُ
[ اللَّهُ أَكْبَرُ وَلِلَّهِ الْحَمْدُ]
Maksudnya: “Allah Maha Besar dengan
sebenar-benar Kebesaran-Nya, dan pujian bagi Allah sebanyaknya. Maha suci Allah
di waktu pagi dan petang. Tiada Tuhan melainkan Allah dan tidaklah kami
menyembah melainkan-Nya dengan tulus ikhlas menuruti Agama-Nya, sekalipun
dibenci oleh orang kafir. Tiada Tuhan melainkan Allah sahaja. Dia membenarkan
janjinya, membantu hambanya dan memuliakan tenteranya serta mengalahkan pakatan
tentera Ahzab secara bersendirian. Tiada Tuhan melainkan Allah. Allah Maha
Besar, Allah Maha Besar dan bagi Allah segala pujian”
Nota kaki
[1] Bahkan mengikut Imam al-Nawawi, apa yang disebut oleh pengarang
kitab al-Syamil itu, dinaqalkan juga oleh pengarang kitab al-Bahru
al-Mazhab yakni Imam al-Ruyani sebagai nas Imam al-Syafie dalam
Muktasar al-Buwaiti dan kata beliau: “Lafaz ini diamalkan.” Ini juga yang
dicatatkan oleh al-Nawawi dalam Minhaj al-Talibin. Dibaca tiga kali, seperti
mana kaifiyat Ibn Abbas.
[2] Ini seperti yang dinaskan oleh Imam al-Syafie dalam al-Umm.
Beliau juga berpendapat sebarang tambahan pada zikirullah itu adalah
baik. Rujuk al-Majmu` (5/39.)
[3] Tambahan ini diamalkan oleh ulama, sekalipun menurut al-Nawawi
al-Adzkar, ianya tidak warid. Rujuk Fath al-Wahhab Syarh Manhaj
al-Tullab (1/98) oleh Syeikh al-Islam Zakariyya al-Ansari dan Hasyiah
al-Qalyubi wa Umairah (1/359).
Rujuk
Laman Web Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan